اطلاعیه شماره 1 -ظرفیت اولیه رشته های دکتری تخصصی (Ph.D) داروسازی سال 1402(1401/12/14)

اطلاعیه شماره 1 -ظرفیت اولیه رشته های دکتری تخصصی (Ph.D) داروسازی سال 1402(1401/12/14) /

تگها : دکتری , کنکور سراسری , 1402 , دکتری وزارت بهداشت , دارو سازی ,

- اطلاعیه شماره 1 -ظرفیت اولیه رشته های دکتری تخصصی (Ph.D) داروسازی سال 1402(1401/12/14)

اطلاعیه شماره 1 -ظرفیت اولیه رشته های دکتری تخصصی (Ph.D) داروسازی سال 1402(1401/12/14)

 

رشته دکتری تخصصی (Ph.D)داروسازی، یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین رشته‌های علوم پزشکی و داروسازی در دنیاست. این رشته، دانشجویان را برای پژوهش و تحقیقات در حوزه تولید، طراحی و ارزیابی داروهای جدید و بهبود فرایندهای تولیدی دارو آموزش می‌دهد. دوره دکتری تخصصی داروسازی، با توجه به نیازهای روز افزون صنعت داروسازی، اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

در ایران، چندین دانشگاه معتبر در رشته دکتری تخصصی داروسازی فعالیت دارند. برخی از دانشگاه‌هایی که ظرفیت ثبت نام داروسازی را دارند عبارتند از: دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، دانشگاه علوم پزشکی مشهد و دانشگاه علوم پزشکی کرمان. همچنین، دانشگاه علوم پزشکی تبریز و دانشگاه علوم پزشکی کاشان نیز در دوره دکتری تخصصی داروسازی فعالیت می‌کنند.

برای ثبت نام در دوره دکتری تخصصی داروسازی، دانشجوان باید شرایط معمول برای ثبت نام در دانشگاه‌های علوم پزشکی را داشته باشند. علاوه بر این، برخی دانشگاه‌ها برای ورود به دوره دکتری تخصصی داروسازی، میزان دقیقی از نمرات آیلتس یا تافل را از دانشجویان می‌خواهند. همچنین، برخی دانشگاه‌ها در مراحل قبولی دانشجویان، به ارزیابی تجربیات و دانش پیشین دانشجویان نیز می‌پردازند. برای شرکت در آزمون ورودی دوره دکتری تخصصی داروسازی، دانشجویان باید در صورت داشتن شرایط لازم، به آگاهی و دانش کافی در حوزه داروسازی، توانایی‌های پژوهشی و تحلیلی خوبی را نیز داشته باشند.

سازمان سنجش پزشکی بعد از انتشار کارنامه اولیه دکتری وزارت بهداشت، لیست رشته های دکتری علوم پزشکی را بر روی سایت خود قرار می دهد تا داوطلبان با مراجعه به سایت انتخاب رشته دکتری وزارت بهداشت بتوانند از تمامی رشته های ارائه شده مطلع شده و سپس نسبت به اولویت بندی کد رشته محل های دکتری وزارت بهداشت اقدام نمایند.

در واقع با انتشار لیست رشته محل های مجاز دکترا وزارت بهداشت؛ متقاضیان می توانند از دانشگاه های پذیرنده این رشته ها و نیز ظرفیت پذیرش هر رشته دکتری پزشکی با خبر شده و طبق شرایط مذکور در دفترچه انتخاب رشته دکتری وزارت بهداشت به انتخاب رشته دکتری علوم پزشکی بپردازند.

البته رشته های دکتری وزارت بهداشت در زمان ثبت نام دکتری علوم پزشکی نیز در دفترچه ثبت نام دکتری وزارت بهداشت در اختیار داوطلبان قرار می گیرد تا این افراد بتوانند مجموعه امتحانی و نیز رشته موردعلاقه خود را جهت ثبت نام انتخاب نمایند. بنابراین، برای رفاه حال داوطلبان و سهولت امر انتخاب رشته دکتری وزارت بهداشت 1402 لینک فایل اطلاعیه و لیست ظرفیت رشته  های تخصصی داروسازی را برای شما در زیر آورده ایم :

دریافت  اطلاعیه شماره 1 -ظرفیت اولیه رشته های دکتری تخصصی (Ph.D) داروسازی سال 1402(1401/12/14)

 

همانطور که در بالا آمده ، مرکز سنجش آموزش پزشکی، لیست اولیه دانشگاه‌های پذیرنده دانشجو در مقطع دکتری تخصصی و پژوهشی رشته‌های داروسازی را اعلام کرد.

داوطلبان آزمون دکتری تخصصی و پژوهشی رشته‌های داروسازی در دوره‌های "معمولی" و "شهریه‌پرداز" پذیرفته می‌شوند. لیست اعلام شده از سوی مرکز سنجش آموزش پزشکی، لیست اولیه است و با توجه به شرایط دانشگاه‌ها امکان تغییر لیست اعلام‌شده وجود دارد.
این احتمال وجود دارد که برخی از دانشگاه‌ها، پس از اعلام لیست اولیه بتوانند مجوز پذیرش دانشجو را دریافت کنند و همچنین این احتمال وجود دارد که برخی از دانشگاه‌ها به دلایل گوناگون علمی یا اجرایی از این لیست حذف شوند.

لیست اعلام شده فقط به منظور آگاهی کلی داوطلبان است و حقی برای داوطلب ایجاد نمی‌کند. تغییرات احتمالی در ظرفیت‌های پذیرش تا زمان انتخاب رشته محل از سوی مرکز سنجش آموزش پزشکی اطلاع‌رسانی می‌شود.

تحصیل در دوره‌های شهریه‌پرداز مستلزم پرداخت شهریه است که مبلغ شهریه توسط دانشگاه‌ها اعلام می‌شود. داوطلبان برای اطلاع از مبلغ شهریه باید به دانشگاه مراجعه کنند. دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور تعهدی در قبال اسکان و تامین خوابگاه ندارند و بر اساس امکانات موجود، خوابگاه در اختیار دانشجو قرار می‌دهند.

طبق اعلام معاونت تحقیقات و فناوری وزار بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛ برای سال ۱۴۰۲ در رشته‌های داروسازی، پذیرش دوره پژوهشی "Research by D.Ph " وجود ندارد.

همچنین مهلت ۸ روزه ثبت‌نام آزمون دکتری تخصصی و پژوهشی رشته‌های داروسازی از روز یکشنبه ۱۴ اسفند  آغاز شده و تا روز یکشنبه ۲۱ اسفند ادامه دارد. براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، این آزمون در تابستان سال آتی یعنی روز پنج‌شنبه ۲۹ تیر ماه برگزار خواهد شد. براساس اعلام مرکز سنجش آموزش پزشکی، این آزمون نسبت به سال‌های گذشته تغییراتی داشته است که بر این اساس، درس «استعداد تحصیلی» از مواد امتحانی آزمون امسال حذف شده و آزمون شامل ۳۰ سوال به زبان انگلیسی است که شامل پرسش‌های تخصصی و عمومی می‌شود.  

دانشگاه‌های علوم‌ پزشکی تهران، شهیدبهشتی، کرمان، کرمانشاه، مشهد، اصفهان، شیراز، شاهد، مازندران، تبریز، اهواز و زنجان در رشته‌های اقتصاد و مدیریت دارو، داروسازی بالینی، داروسازی سنتی، داروسازی هسته‌ای، زیست‌فناوری دارویی، زیست‌مواد دارویی، سم‌شناسی، شیمی دارویی، شیمی موادخوراکی و آب‌شناسی پزشکی، فارماسیوتیکس، فارماکوگنوزی، کنترل دارو و فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی و نانوفناوری دارویی دانشجو می‌پذیرند.